Realizujemy Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
Od czerwca 2022 nasza szkoła realizuje Priorytet 3 Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa mający na celu rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych. Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.
Cele programu:
- wzmocnienie zainteresowań i aktywności czytelniczej uczniów
- zakup książek będących nowościami wydawniczymi
- organizacja działań promujących czytelnictwo w placówkach oświatowych
- zakup nowych elementów wyposażenia bibliotek szkolnych
- zwiększenie atrakcyjności oferty bibliotek szkolnych
- wzrost dostępności książek w bibliotekach szkolnych
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji przygotowanej przez MEN w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
Nowości wydawnicze w naszej szkole dzięki realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa:
- Akademia Kici Koci. Kształty autor: Głowińska Anita
- Bajka o rybaku i rybce autor: Puszkin Aleksander
- Bajki terapeutyczne autor: Molicka Maria
- Cześć to my !Krok po kroku autor: Paszkiewicz Anna
- Czytam sobie. Akiko i Helenka autor: Kozłowska Katarzyna , Żelewska Agnieszka
- Co słychać ,Cukierku! autor: Cichoń Waldemar
- Elf i dom demonów autor: Pałasz Marcin
- Pan Kuleczka autor: Widłak Wojciech
- Staś Pętelka. Nowy piesek autor: Supeł Barbara
- Tappi i awantura z olbrzymem autor: Mortka Marcin
To tylko niektóre z prawie 200 nowości w naszej bibliotece a ponadto dostępne są e-booki.
Działania promujące czytelnictwo w naszej szkole:
- Nawiązanie współpracy z Powiatową biblioteką publiczną w Kępnie.
- planowanie zakupów książek
- wzajemna wymiana informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo.
- Wydarzenia promujące czytelnictwo organizowane w ramach programu:
- Akcje promujące czytelnictwo wśród uczniów rozpoczęliśmy od rodziców. Na stronie internetowej szkoły został zamieszczona prezentacja pt. ”Wpływ czytelnictwa na rozwój dzieci i młodzieży”
- Przy zakupie książek uwzględniono potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Zakupiono książki z dużą czcionką, napisane prostym językiem. Uzupełniono księgozbiór o książki zawierające treści uwzględniające potrzeby naszych uczniów, dobrano książki do grupy wiekowej starszej i młodszej z niewielką ilością tekstu i przewagą ilustracji. Zawierające również treści proste w odbiorze, bez przenośni i metafor, o poszerzonej tematyce społeczno–emocjonalnej. Zakupiono dla uczniów nieczytających audiobooki.
- Organizowane były lekcje biblioteczne, mające na celu poznania całego procesu powstawania książki, jej budowy. Uczniowie dowiedzieli się również jaką funkcję spełnia nasza biblioteka, jak należy się w niej zachowywać. Zapoznali się z zasobami biblioteki jak również obejrzeli ekspozycję z nowościami zakupionymi w ramach realizacji NPRCz.
- Kontakt z obrazem i słowem w formie teatru Kamishibai, organizowany w bibliotece szkolnej wzbudził u uczniów duże zainteresowanie. W czasie zajęć uczniowie poznali historię papierowego teatrzyku, który pojawił się w Japonii na początku XX wieku. Pierwsze kamishibai dla dzieci powstało dokładnie 100 lat temu, w roku 1923. Do Polski został wprowadzony w roku 2011 w ramach promowania czytelnictwa wśród dzieci. Opowiadania przedstawiane w tym teatrzyku podobnie jak tradycyjnie czytane książki rozwijają wyobraźnię, bawią i jednocześnie uczą. Bajki przedstawiane w czasie spotkań to „Calineczka”, „Dziewczynka z zapałkami”, "O wilku i siedmiu koźlątkach”, „Brzydkie kaczątko”.
- Organizowane były zajęcia czytelnicze dla dzieci ze świetlicy „Spakuj książkę do plecaka i ruszamy w świat” Zajęcia mają za zadanie rozwijać wyobraźnię, zainteresowania czytelnicze, wydłużyć czas skupienia jak również rozwijać umiejętność słuchania i czytania książek od najmłodszych lat. Podczas tych zajęć wykorzystywany jest księgozbiór biblioteki, nauczyciele czytają uczniom, oraz organizują wspólne zajęcia.
- Włączyliśmy się również w ogólnopolską akcję 8 edycji „Nocy Bibliotek” Tegoroczne hasło akcji “To się musi powieść!” przywołuje różne skojarzenia my natomiast skupiliśmy się na optymizmie – mimo częstych problemów, niepowodzeń wszystko może się powieść. Nauczyciele w czasie tego wydarzenia przygotowali przedstawienie pt.” Urodziny Kubusia Puchatka”, następnie dzieci brały udział w pieczeniu miodowych ciasteczek, słuchaniu bajek, quizie tematycznym, konkurencjach sportowych
- W naszej szkole odbył się kiermasz książek, którego celem była promocja książki oraz czytelnictwa w środowisku szkolnym. Dzięki współpracy z księgarnią w Tuliszkowie sprowadziliśmy książki o różnej tematyce m.in. lektury, słowniki, atlasy, bajki, kolorowanki, literaturę młodzieżową. Kiermasz był bardzo dobrą okazją żeby rozbudzić zainteresowania czytelnicze naszych uczniów, wzbudził duże zainteresowanie wśród uczniów, rodziców jak również nauczycieli. Podczas kiermaszu sprzedaliśmy 107 sztuk książek
- Jak co roku w październiku obchodzimy Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. Z tej okazji nasza szkoła wzięła udział w Ogólnopolskim Konkursie Czytelniczym „Nakręceni na czytanie z Księgarnią Tuliszków”. Zadanie konkursowe polegało na nagraniu krótkiego filmu promującego czytelnictwo wśród dzieci, pokazującego kiermasz pod hasłem „Nakręceni na czytanie z Księgarnią Tuliszków”.
- Obchodziliśmy również jak co roku dzień pluszowego Misia podczas zajęć uczniowie poznali historię pluszowego misia, rozpoznawali misie w bajach oraz przyrodzie na zakończenie przygotowali pięknego misi z dyni.
- W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa zorganizowaliśmy konkurs na zakładkę do książki w którym wzięły udział klasy1-3, 4-6, 7-8 nagrodami za udział w konkursie były książki. W planach mamy jeszcze inne konkursy, żeby w jak największym stopniu zaangażować dzieci i zachęcić do czytania książek.
- Projekty edukacyjne z wykorzystaniem zakupionych książek:
- Emocje - pomóż mi je zrozumieć. Projekt ma za zadanie pomóc dzieciom kształtować kompetencje społeczne. Czytamy bajki i opowiadania, następnie je omawiamy i wykonujemy pracę plastyczną przedstawiającą omawianą emocję. Głównym celem jest pokazanie uczniom, że wyrażanie emocji jest ważne, dzięki temu możemy lepiej zrozumieć siebie i innych.
- Nie niszcz książek - zrób zakładkę. Uświadamianie uczniów jak właściwie obchodzić się z książką oraz jak zaznaczyć ważne informacje nie niszcząc jej. Dzięki wykonaniu zakładek dzieci mogły rozwijać swoją kreatywność i wyobraźnię.
- Czytam bo lubię - Głośne czytanie bajek rozwijanie w dziecku empatię, rozbudowuje jego słownictwo, uwalnia od zbędnego szumu medialnego. Dzieci słuchające głośnego czytania trenują również koncentrację uwagi.